Praktisk information og dokumenter

Hvornår kan mit barn starte i Hundborg Børnehus?

Hundborg Børnehus er en kommunal integreret institution og vi modtager børn 0-3 år i vuggestuen og børn 3-6 år i børnehaven.

Hvor og hvordan får jeg mit barn skrevet op i Hundborg Børnehus?

Du kan få dit barn skrevet op via kommunens pladsanvisning. Tryk på linket og følg anvisningen.

Hvornår starter man i børnehave?

Barnet starter i børnehave til den første i den måned barnet fylder 3 år.

Overgangen fra vuggestuen og børnehave i Hundborg Børnehus er blid, da barnet allerede er fortrolig med både voksne og børn i børnehaven fra den daglige gang i huset.

3 måneder inden skolestart, arbejder vi tæt sammen med både Sjørring skole og Hundborg Friskole. Vi besøger skolerne flere gange og det er medvirkende til at børnene bliver trygge ved deres nye sted. Har vi et barn der skal på en anden skole end de nævnte, besøger vi selvfølgelig også den, såfremt det er muligt.

Her på siden finder I også PULS tilsyns rapport for Hundborg Børnehus. PULS (Pædagogisk Udviklings -og læreplanssamtale) er den Kommunale lovpligtige kontrol af dagtilbuddene, men har samtidigt et stærkt udviklingsperspektiv i sammenhæng med kommunes strategier og handleplaner på området, der alle taler ind i den styrkede pædagogske læreplan. Endvidere finder i Thisted Kommunes strategi for kvalitet i dagtilbud.

Hjemmepædagoger

I Hundborg Børnehus er der tilknyttet en hjemmepædagog, som kommer hos os i vuggestuen ca. en gang i måneden.

Hjemmepædagogen arbejder under projektet ”Barnets 1000 første dage”, som er for familier med børn fra 0-2 år. De hjælper børnefamilier med at få skabt en god hverdag.

Hjemmepædagogen kan give sparring, hvor der opleves små eller store udfordringer på forskellige områder i familien.

Link til hjemmepædagogerne:

Åben rådgivning

PPR(Pædagogisk psykologisk rådgivning) tilbyder åben rådgivning til forældre ca. en gang om måneden her i Hundborg Børnehus. Her er der mulighed for personlig henvendelse, hvis der opstår bekymringer omkring barnet. Den pædagogiske konsulent tilbyder råd og vejledning, hvis der er spørgsmål der trænger sig på omkring jeres barn. Man behøver ikke lave en aftale i forvejen, blot komme forbi. Intet problem eller bekymring er for lille, det er lettere at afhjælpe problemer, der ikke har vokset sig store endnu.

Hensigten med den åbne rådgivning

• at forebygge så små problemer ikke vokser sig store.
  • hvis problemet har vokset sig stor, eller hvis det kræver anden viden, kan den pædagogiske konsulent rådgive om, hvor man kan henvende sig.
  • at give forældrene nem og hurtig adgang til råd og vejledning fra PPR (Pædagogisk psykologisk rådgivning)

Hvad kan man fx henvende sig om?

I alle børnefamilier kan der opstå en bekymringer og spørgsmål om for eksempel:

• opdragelse
  • sprog/tale- og høreudvikling
  • forældresamarbejde efter skilsmisse
  • problematikker i forbindelse med sygdom, dødsfald eller andet.
  • læringsmæssige problemstillinger
  • trivsel og udvikling

Studerende

I Hundborg Børnehus har vi af og til studerende fra pædagoguddannelsen og/eller PAU uddannelsen(pædagogisk assistent). Beskrivelsen af deres praktik findes her på siden.

PULS tilsyn 2020 Hundborg.pdf

Kvalitet+i+dagtilbud+1+4 (1).pdf