Lidt om Hundborg børnehus

Hundborg Børnehus er en lille integreret institution normeret til 40 enheder. Vi er pt. 12 vuggestuebørn og 15 børnehavebørn . Vi ligger mellem hav og fjord i udkanten af Nationalpark Thy 10 km. fra Vorupør og 16 km. fra Thisted.

I Hundborg Børnehus er der tid til det enkelte barn. Vi kan nå rundt om det enkelte hver dag. Der er ikke et barn vi ikke ser i løbet af dagen. Da vi er en lille integreret institution, har vi tid til at styrke det enkelte barn i netop det det har brug for. F.eks. det sproglige, motoriske, sociale mm.

I Hundborg Børnehus prioriterer vi et godt forældresamarbejde. Vi tilbyder forældresamtaler ved opstart, efter at barnet har været i Børnehuset ca. 3 mdr, 1 gang årligt og inden skolestart. Vi tilbyder også løbende samtaler efter behov og ønsker. Vi vil altid komme til forældrene, hvis vi har en bekymring om barnets trivsel og udvikling.

Hundborg Børnehus har sit eget bibliotek med bøger, spil, bord teater og kufferter til dialogisk læsning. Det er et bibliotek, der hele tiden bliver opdateret med nye spændende bøger og spil. Børnehusets børn og forældre er meget velkomne til at låne disse ting med hjem.

I vuggestuen prioriteres der nærvær og samvær med børnene og tid, for udvikling tager tid. Det betyder at der sættes tid af til at skifte en ble, blive mere selvhjulpen og det giver dermed barnet en tro på, at "jeg kan godt!".

Hver dag i vuggestuen er der sang med fagter. Når børnene leger, følger de voksne barnets spor, dvs. hvis barnet leger med biler eller klodser vil der være en voksen der leger med. Vi er meget opmærksomme på barnets signaler, vi anerkender barnets udspil og reagerer herpå.

I børnehaven prioriteres der at børnene lærer at konfliktløse, blive selvhjulpne, få gode sociale relationer og at de udvikler et godt sprog, så de på den måde bliver klar til deres videre færden i skoleregi.

læse               farve      æble

skov              sne     vand